söndag, februari 11

FLER TRISSLOTTER del 5

Mormor och morfars bröllopsfoto. Hon bar svart, så snyggt! halsbandet har jag i en ask på nattduksbordet.

Mormor & Morfar
det var hos dem vi bodde, mamma och jag,
mitt första levnadsår.

Jag minns fortfarande min mormor,
om än vagt så kommer jag ihåg hennes hand
de stora blodådrorna som liksom låg utanpå
precis så som mina gör idag.
Hon var sjuk
redan när jag föddes
hjärtat hade blivit förstorat
p.g.a. dåliga lungor, troligen av all passiv rökning

Morfar rökte nämligen både pipa och John Silver utan filter
men den gubben levde minsann länge till

jag hann bara bli fyra år innan hon dog
-var rädda om Svenne (min pappi) och lilla Jennie
hade hon sagt.
Det känns fint att ha de orden med sig

länge
väldigt länge,
ja ända tills jag fick Fideli 2001
tyckte jag att jag kände hennes närvaro
ibland riktigt starkt (kanske bara inbillning men en fin sån)


Mormor, Iris och Walter
 Här är syskonen Kjällqvist
mormor med det lockiga och långa hårsvallet
och den stora rosetten, Iris i mitten och Walter med slipsen;)

när jag fick se den här bilden för första gången
insåg jag att håret min dotter bär på kanske är
ett biologiskt arv från henne
och inte bara från hennes fars sida som jag tidigare trott

ja, ni ser ju själva



tänk den som hade det håret
själv är jag anboren med fint och spikrakt hår
i den bemärkelsen en hårfrisör nämner det
alltså fint = löjligt tunnt
inte ens en permanent biter,
grrr, orättvist ju!

nog om hår...

nu sitter vi i bilen igen
på väg hem från g-kås den där kvällen
jag skrapade en till trisslott

Vinst igen!
å treklöver dessutom
wow

En syster till, en yngre den här gången.
jag fick en bild
mitt hjärta slog trippla och kvadrulla volter
jag såg mig själv som 17-åring
som min son sa
-mamma, hon ser ut som du, fast MYCKET yngre
barn har ingen känsla för det där med ålder på en dam;)
haha, skämt åsido
hon är yngre, men bara 4 år

inga tips på tjuvtittning dock, bor lite längre bort
men hon har vuxit upp i samma stad som min pappas moster bodde
inte för att jag varit där särskilt ofta, men ändå
vi kanske har gått förbi varandra
högst osannolikt men en kittlande tanke

treklöver, tre likadana...eller ja
två systrar och en bror


nu började jag må lite lätt illa...
var det verkligen sant

jag var tvungen att pausa där
andas lite
smälta och älta
så mycket information
på en och samma gång

för dig som läsare med tänker jag...

vi stannar där en stund.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar